Tři pětiny Čechů věří, že elektromobily jsou budoucností

Jak by mělo podle Čechů proběhnout ideální pořízení elektromobilu? Vejít by se měli do 500 000 Kč, stát by jim měl přispět alespoň třetinu ceny a zbytek by financovali z našetřených peněz nebo prostřednictvím leasingové společnosti. Lákají je především nulové emise a nižší provozní náklady, hlavní překážku tvoří vysoká pořizovací cena. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu Volkswagen Financial Services na vzorku 800 českých řidičů.

Čeští řidiči jsou zatím ve vztahu k elektromobilům obezřetní, ale do budoucna jejich nákup plánuje poměrně velká část z nich. Zatímco během nadcházejících dvou let o pořízení elektromobilu uvažuje nebo je o něm pevně rozhodnuto 19 % řidičů, v horizontu pěti let už jejich podíl vzrostl na 26 %. Zajímavým zjištěním je, že nejčastěji o elektromobilu uvažují řidiči na Vysočině (36 %) a v Olomouckém kraji (34 %), nejméně atraktivní je pak pro motoristy z Pardubického kraje (7 %). Důvodů pro pořízení elektromobilu je podle dotazovaných řidičů hned několik. Mezi nejčastěji zmiňovanými přednostmi najdeme nulové lokální emise, které hrají v rozhodování roli pro 44 % řidičů. Klíčovou vlastností jsou také nízké provozní náklady, které jsou důležité pro více než třetinu z nich. Naopak svižnější akcelerace nebo prestiž spojená s elektromobilitou jsou rozhodujícím faktorem pro každého dvacátého řidiče.

I když 58 % řidičů věří, že elektromobily jsou budoucností, optimismus je opouští tehdy, kdy mají zhodnotit rozvoj sítě dobíjecích stanic. Podle poloviny účastníků průzkumu totiž bude trvat ještě minimálně 10 let, než bude hustota dobíjecích stanic dostatečná. Třetina (34 %) řidičů je pak toho názoru, že na její rozvoj bude stačit šest až deset let. Pouze jeden ze sta dotázaných řidičů počítá s adekvátní dobíjecí sítí v horizontu jednoho až dvou let. Při pořízení elektromobilu by čeští řidiči nejraději nepřekračovali šesticiferné sumy. 37 % z nich by se chtělo vejít do půl milionu korun, pro každého šestého by pak maximální limit představovala částka 750 000 Kč. Právě vyšší pořizovací cena patří společně s limitovanou dojezdovou vzdáleností a hustotou dobíjecích stanic k nejčastěji zmiňovaným obavám. Zatímco pětinová dotace poskytovaná státem by k pořízení elektromobilu přesvědčila pouze 7 % oslovených řidičů, třicetiprocentní dotace by už motivovala každého čtvrtého. Státní příspěvek v hodnotě poloviny pořizovací ceny vozu by pak byl dostatečným argumentem pro 58 % řidičů.

„Průzkumy dlouhodobě ukazují, že Čechy od pořízení elektromobilu odrazuje především jejich vyšší pořizovací cena. Právě dotace jsou dle mého názoru jednou z cest, jak dostat elektromobilitu do hledáčku českých řidičů. Zatímco v západních zemích nebo na Slovensku dosahují státní příspěvky až 9 000 eur, v Česku žádný dotační program pro občany nenajdeme. Stát pro letošek nechystá dokonce ani dotační program pro firmy, a Česko tak bohužel zaostává za evropskými automobilovými trendy,“ říká jednatel Volkswagen Financial Services Vratislav Strašil a dodává: „Jak pro výrobce automobilů, tak i pro nás jako vedoucí společnost na českém trhu financování automobilů, je elektromobilita prioritou. Téma navíc rezonuje i na evropské úrovni – doporučení Evropské komise stran udržitelné mobility je mít na evropských silnicích do roku 2030 alespoň 30 milionů elektromobilů.“

Jedním ze způsobů, jak si elektromobil navzdory průměrně vyšší pořizovací ceně pořídit a nevydat se přitom z posledního, je financovat ho prostřednictvím leasingové společnosti. Oproti nákupu za hotové totiž odpadá nutnost složit celou částku za vůz najednou, a klienti tak díky pravidelné měsíční splátce získávají šanci lépe plánovat budoucí výdaje: „Financování je i v tuzemsku stále atraktivnějším způsobem, jak dosáhnout na vytoužený elektromobil. Podle našeho výzkumu by asi deset procent českých řidičů, kteří o pořízení elektromobilu uvažují, volilo financování v podobně operativního leasingu. Úvěr by pak zvolila dokonce necelá čtvrtina motoristů,“ doplňuje Vratislav Strašil.

Zájem o elektromobily pak potvrzují i počty registrací nových elektromobilů. Podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) bylo v prvních třech měsících roku 2021 každé páté zaregistrované auto v EU na elektrický pohon. Česko pak v prodeji hybridů zaznamenalo 128 % meziroční nárůst. Spolu s výhodnými nabídkami financování a rozšiřováním dobíjecí sítě lze navíc očekávat růst i v příštích letech.