Vyzkoušeli jsme Rolls Royce Cullinan - auto pojmenované po největším diamantu

V roce 1905 byl v Jižní Africe nalezen dosud největší diamant světa. V surovém stavu vážil přes 600g a velikostí by se dal přirovnat k většímu grapefruitu. Diamant byl nazván Cullinan na počest zakladatele dolu sira Thomase Cullinana. Diamant byl následně prodán a rozdělen na několik menších kamenů. Dva z nich jsou sočástí britských korunovačních klenotů. Jméno Cullinan nepatří jen legendárnímu diamantu, ale od roku 2018  ho nese i první SUV tradiční automobilky Rolls Royce.
O tom zda je skutečně první, by se dalo polemizovat. V roce 1914 byly všechny dostupné podvozky vozu RR Silver Ghost přepracovány a následně použity na obrněná vozidla, která byla samozřejmě uspůsobena i pro jízdu mimo cesty. Nicméně je Cullinan prvním moderním SUV britské automobilky, která tak následuje například Porsche či Lamborgini a vydává se do oblastí zatím neprobádaných.
Je těžké popsat Cullinan v pár větách, ale důležité zmínit, že je velký. Je hodně velký. A asi stejně jako velký, tak je luxusní. Měli jsme možnost testovat verzi Black Badge, která má oproti základu mimo jiné silnější motor. Ačkoliv se hmotnost Cullinana blíží ke třem tunám, rozhodně to není žádný lenoch. 600 koní pod kapotou mu dodává patřičnou dynamiku. 0-100 udělá za 5s a vůz rychle akceleruje i při vyšších rychlostech. Řazení je krásně hladké, jak se na tento "obývák" na kolech sluší a patří.
Auto jsme projeli i na polních cestách kolem Labe. Náklony ani rozrbahněná kamenitá cesta mu nedělaly problém. Díky možnosti nastavení podvozku a permanentnímu pohonu 4x4 se musí uznat, že Cullinan není pozer, ale skutečné auto do terénu. Nutno podotkout, že se nejenalo o nějakou offroad trať. V reálu budou Cullinany stejně častěji jezdi po písečných dunách než po lesních cestách na české hájenky...
Kapitolou samo o sobě je pohodlí. Přirovnání k obývacímu pokoji je na místě, protože Cullinan je především o luxusním cestování a to ať sedíte na místě řidiče nebo na zadních sedadlech. Asi nejvíc nás zaujalo dokonalé odhlučnění vozu, motor v interiéru téměř neslyšíte a cestou si můžete užívat dokonalé ticho. Pokud Vás přestane bavit, tak můžete využít palubní multimédia. Především zadní obrazovky jsou na poměry aut obrovské. A pokud zastavíte, tak jsou v kufru k dispozici 2 pikniková sedátka, což vozu dodá další wow efekt. Jen pro zajímavost - cena těchto sedátek se dá přirovnat k Octávii v základní výbavě.
Dlouho jsme přemýšleli, jaké nedostatky konstruktérům vytknout. V pravdě jich není mnoho, ale jednou z věcí bude umístění ovládacích prvků řidiče. Na rozdíl od velmi jednoduchého řízení je tady potřeba čas si zvyknout a hlavně přemýšlet, kam které tlačítko kostruktéři schovali. Pak je potřeba si přiznat, že Cullinan není fešák na prvník pohled, ale člověk si na něj musí trochu zvyknout. Napasovat obrovské SUV na majestátnou aristokratickou příď vozu asi nebyla žádná legrace. Vynikne to o to více, pokud Cullinan budete srovnávat se členy jeho rodiny, kde je to jeden elegantní krasavec vedle druhého.
Záměrně jseme nezmínili spotřebu a cenu vozu. Mluvit u vozů automobilky se dvěma R ve znaku o spotřebě, je tak nějak neslušné. Asi jako se ptát dámy na věk. Nicméně spotřeba není tajná a na tento luxusní kolos ani velká, pohybuje se kolem 17 l/100 km.

Cílovými trhy jsou převážně Rusko a Blízský Východ, ale auto se jménem po největším diamantu světa je tak komplexní a pohodlné, že si své posádky najde snadno i v Evropě. Co se týká ceny, ta odpovídá ruční výrobě, kvalitě zpracování i sociálnímu statusu, který s autem získáváte. Dá se směle přirovnat k ceně bytu v Praze. V širším centru. Vybaveného, s garážovým stáním a asi i se Superbem v ceně. I přes svou vysokou cenu si Cullinan své kupce najde. U nás se jím pyšní jeden známý (možná vlastně ten nejznámější) český moderátor. Leoši, pokud budeš číst tyto řádky, napiš nám, jak jsi s ním spokojený.